söndag 25 september 2011

Funderingar

Jag försöker intala mig själv att livet inte vore roligt om man aldrig någonsin stötte på några komplikationer!
Det är många tankar och funderingar som försöker samsas om det lilla begränsade utrymmet i huvudet som finns kvar efter allt plugg som trängs där inne.

Mest går tankarna kring frågan; vad vill jag bli när jag blir stor? En liten oskyldig fråga men med ett svar som kanske är det viktigaste i mitt liv (just nu). Ju närmare examen jag kommer desto mer ökar stressen. Vad, vad, vad??? Alla andra verkar veta? En del i klassen har redan fått jobb efter examen. Jag vet inte ens vad jag ska jobba med, stressen ökar mer. Har varit på några företagsföreläsningar på sistone, och på föreläsningar om hur man skriver det perfekta CV:t. Tänkte jag skulle få lite inspiration, men istället fick jag ännu värre skallebang. Vilken slags superwoman förväntar dom sig egentligen? Jag ska ha relevant yrkeserfarenhet, gärna jobba bredvid studierna, varit aktiv i flera viktiga föreningar på skolan, gjort betydelsefulla styrelseuppdrag, ha varit ansvarig för ekonomin i något viktigt projekt, ha toppbetyg, läst extrakurser för att krydda mitt CV, pluggat och jobbat utomlands, praktiserat på något stort företag, fått utmärkelser och stipendier för att man är så himla duktig... allt för att göra min utbildning mer personlig och sticka ut ur mängden. Sen ska man också skriva ett så perfekt personligt brev att det inte finns någon tvekan om att det är du som ska ha den där åtråvärda tjänsten. Gaaahhh...

Jag känner den där pressen att jag borde göra så mycket mer, hur kunde jag tro att det räckte med att gå de kurser som ingick i programmet? Jag borde jobba deltid också, jag borde läsa fler kurser, jag borde engagera mig i någon förening på skolan, jag borde ta ett sabbatsår innan examen för att kunna göra viktiga praktiktjänster på utvalda företag... jag BORDE!

Jag har visserligen pluggat utomlands, 1 rätt. Jag har faktiskt fixat ett deltidsjobb som receptionist, 2 rätt. Jag läser också extra juridikkurser för att få revisorbehörigheten, 3 rätt. Men det känns ändå inte tillräckligt! Jag hoppas att det finns ett bra jobb där ute som passar mig, en helt vanlig woman...

1 kommentar:

  1. va fasiken,klart det finns jobb åt dig så som du anstränger dig :) heja heja! Du kämpar på och har faktiskt 3 rätt och det är inte lite det ;) ha´t bra och lycka till
    kram Lydia

    SvaraRadera